Az Európai Bizottság megindította a folyamatot, hogy Magyarországot az Európai Unió Bírósága elé citálja.


Az Európa Bizottság bejelentette, hogy az Európai Unió Bíróságához fordul Magyarország ellen, mivel az ország nem tartotta tiszteletben az Energia Charta Egyezményhez kapcsolódó, az EU-n belüli választottbírósági eljárásokkal összefüggő uniós álláspontot. A Bizottság csütörtöki közleménye szerint emlékeztettek arra, hogy 2024 júliusában egy felszólító levelet, majd 2025 márciusában egy részletes indokolással ellátott véleményt küldtek Magyarországnak az ügyben.

A Bizottság álláspontja szerint Magyarország nyíltan eltér az Unió hivatalos állásfoglalásától, amely véleményük szerint sérti az Európai Unióról szóló szerződésben foglalt lojális együttműködési kötelezettségeket. Ezen túlmenően Magyarország a uniós jog alapelveit is megszegte, ideértve az autonómiát, elsőbbséget, hatékonyságot, valamint az egységes alkalmazást. Magyarország azonban kitart a saját nézetei mellett, ezért a Bizottság úgy döntött, hogy az ügyet az Európai Unió Bírósága elé terjeszti - tájékoztatta a közvéleményt a Bizottság.

A Bizottság újabb lépést tett az autópálya-koncesszióval kapcsolatos eljárás keretében. 2024-ben indítottak kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen, mivel az ország megszegte az autópálya-koncessziós szerződésekre vonatkozó előírásokat. Most pedig úgy határoztak, hogy kiegészítő felszólító levelet küldenek Magyarországnak, amiért az nem tartotta be az uniós szabályokat a közbeszerzési eljárás során, különösen a gyorsforgalmi úthálózat építésére, üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó szerződés odaítélésével kapcsolatban.

Magyarországnak két hónap áll rendelkezésére, hogy reagáljon a Bizottság által megfogalmazott levélre, és orvosolja azokat a hiányosságokat, amelyeket a testület feltárt. Ha a Bizottság nem kap kielégítő választ, lehetősége van arra, hogy indokolt véleményt bocsásson ki – áll a közleményben.

A koncesszió terveivel kapcsolatosan már 2021 júniusában részletesen beszámoltunk, feltárva a projekt furcsaságait is. A koncessziót végül egy Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető konzorcium nyerte el 2022 májusában. A konzorcium feladatkörébe tartozik az új gyorsforgalmi utak megépítése, a sávok bővítése, valamint a projekt üzemeltetése és fenntartása, mindez 35 évre szóló megbízással. A G7 számításai szerint a konzorcium ebben az időszakban körülbelül 700 milliárd forintos bevételre tehet szert, és az első négy hónapban már 6,5 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el.

A Bizottság bejelentette, hogy kötelezettségszegési eljárást indít Magyarország ellen, mivel az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás (EETS) nem megfelelő implementálása miatt komoly problémák merültek fel. Ez a helyzet gátolja a tagállamok közötti elektronikus útdíjfizetési rendszerek zökkenőmentes működését, továbbá megnehezíti az útdíjfizetési kötelezettségek határokon átnyúló érvényesítését az EU területén.

Ez azt jelenti, hogy a járművezetőknek előfordulhat, hogy több előfizetési szerződést, különböző szolgáltatókat és kiegészítő fedélzeti egységeket kell használniuk ahhoz, hogy Magyarország területén belül vagy azon áthaladva közlekedhessenek.

A Bizottság bejelentette, hogy felszólító levelet fog megküldeni Magyarországnak, amelyben arra kéri az országot, hogy két hónapon belül reagáljon, és intézkedjen a feltárt problémák orvoslására. Ha a Bizottság nem kap megfelelő választ, lehetősége van arra, hogy indokolással ellátott véleményt bocsásson ki.

Related posts