"Bruce Willis karaktere végig halott" - Valóban romba dönti a filmélményt egy spoiler? És mik a helyes spoiler-etikett szabályai?


A fenti sztori kapcsán arról nem szól a fáma, hogy az illető néző a történtek után kijött-e élve a teremből, de mivel nem jelentettek gyilkosságot a Kossuth moziból, feltételezzük, hogy igen. Egyébként jelenleg nem áll rendelkezésre hiteles forrás arról, hogy valaha is öltek volna embert spoilerezés miatt, viszont arról számos információ, sőt már felmérés is látott napvilágot, hogy egy-egy érzékeny spoiler bizony tönkre tud tenni barátságokat, sőt akár egy párkapcsolatban is komoly konfliktus okozója lehet.

Előbbivel kapcsolatban igazából nem is kell sztorit keresnem, ugyanis van egy sajátom. Még a kilencvenes években jártunk, idehaza még alig használta valaki a spoiler kifejezést, amikor egy baráti beszélgetés során véletlenül kimondtam egy Star Wars regény befejezését, mert azt hittem, hogy a gyerekkori barátom addigra már végzett a könyv kiolvasásával. Vérig sértődött rám, és ha a barátságunknak nem is lett emiatt vége, hosszú mosolyszünet következett, és még évekkel később is rendszeresen felhozták az elszólásomat a baráti társaságban.

A spoilerezés, mint jelenség, valószínűleg már az első regények és színdarabok születése óta jelen van, ám a múltban még nem volt erre konkrét kifejezésünk. A személyes beszélgetések során az emberek általában figyelmesebbek voltak egymásra, és igyekeztek elkerülni a történetek felfedését. Ugyanakkor nem tagadható, hogy hosszú ideig épp azzal keltettük fel mások figyelmét egy izgalmas film vagy könyv iránt, hogy elárultuk a cselekmény lenyűgöző csavarjait. Számomra az általános iskola szinte egy spoilerversennyé vált, ahol rendre megosztottuk egymással a legújabb filmek fordulatait. Például a Twin Peaks sorozatot is csak azért kezdtem el nézni, mert a keresztapám egy családi összejövetelen részletesen elmesélte az első epizódot, és ez annyira felkeltette az érdeklődésemet, hogy már nem tudtam várni a folytatásra.

A "spoilerezés" kifejezés az angol "to spoil" szóból származik, amelynek jelentése: elrontani. E fogalom valódi elterjedése a 90-es évek elejére tehető, amikor az internetes közösségek, különféle fórumok és chat szobák révén az emberek elkezdtek aktívan eszmét cserélni filmekről, könyvekről és sorozatokról. Ekkor vált igazán népszerűvé, hogy a felhasználók megosszák egymással a sztorik csavarjait, ami gyakran nem várt meglepetéseket okozott a még nem látott művek rajongói számára.

Idővel a fórumok etikettjének részévé vált, hogy

Magyarországon, ahol az internetes kultúra fokozatosan bontogatta szárnyait, a szó az online szlengben csak az ezredforduló táján kezdett el teret hódítani. Alig néhány év elteltével viszont már széles körben elterjedt és népszerűvé vált, így a digitális világban mindennapossá vált a használata.

Ahhoz, hogy egy film vagy sorozat iránti érdeklődést felkeltjük, kulcsfontosságú, hogy néhány izgalmas részletet megosszunk a leendő nézőkkel. Ugyanakkor az információk megosztása olyan finom egyensúlyt igényel, amelyet nem könnyű megtartani. Ha valaki valóban szeretné megőrizni a meglepetéseket, és semmit sem akar előre tudni a történetről vagy a szereplőkről, a legjobb lépés a plakátokon túl minden más információt messzire elkerülni. Ez a titokzatosság csak fokozhatja a kíváncsiságot, és egyedülálló élményt nyújthat a film vagy sorozat megtekintése során.

Igen, még az előzeteseket is. Bár az ügyes trailer-készítők ügyelnek arra, hogy a filmek fontosabb fordulatait ne árulják el, ez nem mindig van így: máig emlékezetes, hogy a nagy fordulatra építő thriller, a Harrison Ford és Michelle Pfeiffer főszereplésével készült Temetetlen múlt gyakorlatilag már az előzetesben ellőtte a film összes fordulatát, miközben a film úgy építkezik, hogy azoknak meglepetésnek kellene lennie. Bár nem kimondottan számít spoilernek, a vígjátékoknál kimondottan gyakori, hogy az igazán jó poénok nagy részét már a trailerben elsütik.

Bő két évtizede írok filmekről, ez alatt spoiler-szinten két fontos szabályt állítottam fel magam előtt:

Az All About Cookies által végzett 2023-as reprezentatív kutatás, amely 1000 felnőtt amerikai néző részvételével zajlott, érdekes megállapításokat tett a spoilerekre vonatkozóan. Az alábbiakban bemutatott lista a nézők által legjobbnak ítélt spoilerek fontossági sorrendjét tükrözi, kezdve a legmegdöbbentőbb vétségtől egészen a legkevésbé zavaróig:

Nyilván az utolsó pontok már a legérzékenyebb nézőket takarják: ők azok, akiknek tényleg nem szabad semmit olvasni vagy nézni a kedvenceikről, mielőtt megtekintenék őket.

Mivel a közönség jelentős hányada (a fent említett felmérés alapján 63%-a) nem vágyik arra, hogy előre megismerje a történet alakulását, és csupán 25%-uk kedveli, ha előre tud a részletekről, fontos, hogy amikor filmekről, sorozatokról és könyvekről beszélünk, körültekintően járjunk el.

Manapság a közösségi média színtere tele van szöveges, videós és fényképes posztokkal, valamint mémekkel, amelyek szinte azonnal megjelennek, amint egy kedvelt sorozat új epizódja debütál vagy egy népszerű film a mozikba kerül. A válaszadók véleménye szerint

Mielőtt nekiállnánk, hogy nyíltan beszélgessünk a témáról, érdemes megjegyezni, hogy a kíváncsiság és az igény a friss tartalmak iránt nálunk is jelen van. Ezt jól példázza a szerkesztőségünk egy nem mindennapi esete: egy nappal azután, hogy A Fehér Lótusz harmadik szezonjának záró epizódja debütált, a fő szerkesztőnk reggel úgy lépett be az irodába, hogy hangosan kijelentette: az előző este nem jutott ideje az utolsó rész megtekintésére, ezért mindenkit megkért, hogy addig ne merészeljen beszélni róla.

Különösen vigyázzunk a spoilerezéssel, ha premier előtt láthattuk a filmet, és a többieknek még esélye sem volt megnézni azt. Ezt Kárász Róbert a saját bőrén tanulhatta meg, amikor 2015-ben részt vett Az ébredő Erő című Star Wars film magyar díszbemutatóján, majd másnap a TV2 reggeli műsorában tévénézők százezreinek füle hallatára mondta el, hogy Han Solo meghal a filmben. Egyetlen mondat elég volt ahhoz, hogy Kárász - ha csak pár nap erejéig is - a magyar internet közellenségévé váljon. Baukó Éva is nagyüzemben leplezte le idő előtt különféle kertévés realityk győzteseit, de rá a nézők valamiért kevésbé haragudtak meg, mint a tévécsatornák

Közismert, legalább néhány hónapos filmről már lehet spoilerekkel írni, de lehetőleg akkor se tegyük a spoilert a címbe vagy a mellé tett fotóba. Több éves filmek spoilerjeit - különösen, ha azok jól ismertek - már szabadon lehet használni, hiszen a popkultúra részeivé váltak, de persze mindig lesznek túl érzékeny emberek: emlékszem, amikor az Anna Karenina film kapcsán interjúzhattam Keira Knightleyval, olvasói levélben panaszkodtak, hogy az interjúból kiderül, hogy a címszereplőt elüti a vonat... Bár a Forbes szerint az "ez történt a könyvben is" nem jó kifogás, de én azért hozzátenném: itt egy 1878-as regényről beszélünk.

Amennyiben a szövegünkbe elkerülhetetlenül spoilert kell illesztenünk, először is célszerű egy figyelemfelkeltő, NAGY BETŰS figyelmeztetést elhelyezni, amely így szól: VIGYÁZAT! SPOILER. Ezt a figyelmeztetést ne közvetlenül a spoiler előtt tartsuk, mivel az olvasó szeme könnyen átsiklik rajta. Sokkal hatékonyabb, ha a fejezet elején található, így az olvasónak jóval könnyebb elkerülnie a váratlan meglepetéseket. Videós tartalmak esetében, például TikTokon és hasonló platformokon, szintén illik előre tájékoztatni a nézőket arról, mire számíthatnak. Az igazi trollkodás természetesen az, amikor egy spoilermentes kritikában valaki mégis elárulja a történet kulcselemeit; ezt mindenképpen el kell kerülni, hiszen az ilyen eljárásért a tettesek méltó büntetésben részesülnek az online közösség által.

Míg személyesen talán egyszerűbb elkerülni a spoilereket – hiszen csak annyit kell tennünk, hogy kérjük az ismerőseinket, hogy ne áruljanak el semmit –, a közösségi médiában a helyzet sokkal bonyolultabb. Ott, ahol egyesek már az epizód megtekintése előtt vagy közben is posztolnak fotókat és videókat, szinte lehetetlen küldetéssé válik, hogy megóvjuk magunkat a meglepetések elárulásától.

Amikor egy igazán szívhez nőtt sorozatról van szó, az emberek gyakran módosítják internetezési szokásaikat, hogy elkerüljék a spoilereket. Vannak, akik még egy egész munkanapot is hajlandóak kihagyni, csupán azért, hogy már kora reggel láthassák az új, sorsfordító epizódot, és ezzel megóvják magukat az estig tartó feszültségtől, amit a spoilerek okozhatnak.

Sokan inkább távol tartják magukat a közösségi médiától aznap, és elkerülik bizonyos weboldalakat, míg a végletekig elmenők akár az internet teljes elkerülésére is hajlandók, hogy megóvják magukat a spoilerektől. Egy VPN használata ebben a helyzetben hasznos lehet, hiszen lehetőséged van arra, hogy olyan földrajzi területen tudd magad, ahol a legfrissebb epizódokat már látták, így elkerülheted, hogy az amerikai nézők reggeli posztjai elrontsák a napodat egy nagy leleplezéssel.

A kutatás alapján:

Hozzá kell tenni: ha igazán jó filmről vagy sorozatról van szó, nincs olyan spoiler, ami el tudná rontani az élményt. Ezt kiválóan bizonyítja, hogy az adott filmek vagy sorozatok újranézve, a fordulatokat ismerve is szórakoztatók maradnak, egyszerűen azért, mert valójában sosem annyira a sztori az, ami magával ragad minket, hanem a hangulat és a karakterek visznek magukkal. Ha élvezzük, hogy benne vagyunk egy adott világban és követünk egy (vagy több) izgalmas karaktert, akkor szinte lényegtelen, hogy már ismerjük a főbb fordulatokat.

A spoilerezésre való agresszív fellépés és düh tehát valójában túlreagálás, de ettől még civilizált emberekként az a normális, ha tiszteletben tartjuk a másik elvárásait, és nem idegesítjük fel őt olyan információk - főképp nem szándékos - kicsacsogásával, amiknek ő egy bizonyos pillanatig nem szeretne a birtokában lenni. Kicsit olyan ez, mint a szülinapi meglepetésajándék: ha előre tud róla az illető, attól még az ajándék ugyanaz marad, mintha nem tudna, mégis vannak, akiknek fontos, hogy meglepetésként érje őket, és ezt nem árt tiszteletben tartani.

Related posts