Áremelkedés várható: hogyan alakul át a parkolási rendszer Budapesten?
A parkolási rendelet módosítását, amelyet kezdetben Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője külön-külön terjesztett elő, a képviselők végül 20 igennel, 9 nem szavazattal és 2 tartózkodással fogadták el.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése értelmében 2026. július 1-jétől emelkedni fognak a parkolási díjak, míg a hagyományos parkolóautomaták eltűnnek a fővárosból. A jövőben a parkolást kizárólag a BudapestGO applikáción keresztül lehet majd lebonyolítani. Ezen kívül 2027. január 1-jétől a zöld rendszámú autók számára is megszűnik az ingyenes parkolás lehetősége. Az új szabályozás célja, hogy modernizálja a parkolási rendszert és ösztönözze a digitális megoldások használatát. Az MTI által közzétett információk alapján tehát jelentős változások várhatóak a fővárosi parkolási gyakorlatban.
A döntéssel a BudapestGO applikációnak olyan fejlesztését írták elő, amelynek eredményeként az széles körben használható parkolási alkalmazássá válik. Amikor ez megtörténik, megszüntetik a parkolóautomaták üzemeltetésének kötelezettségét.
A fejlesztés lehetővé teszi, hogy a közösségi közlekedési bérlettel rendelkezők jelentős parkolási díjkedvezményekben részesüljenek a közterületi parkolásnál, illetve kedvező árú bérletet vásárolhassanak az őrzött, fizető P+R várakozóhelyekre - írták az elfogadott javaslatban.
A módosítás szerint P+R parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők egy 5000 forintos bérlettel vehetik majd igénybe. A várakozási díjaknál 2026. július elsejétől érvényesítik az elmúlt évek inflációját, így az "A" várakozási övezetekben 800 forint/óra, a "B"-ben 600 forint/óra, a "C"-ben 400 forint/óra, míg a "D" várakozási övezetekben 300 forint/óra lesz a parkolás díj. Ugyanakkor a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg, és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító, teljes árú érvényes bérlettel.
A 2026. január elsejétől életbe lépő új szabályozás értelmében a 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használói számára kétszeres várakozási díjat fognak bevezetni. A javaslat hangsúlyozza, hogy a díjemelés maximumát jelenleg az egy liter benzin kétszerese határozza meg, ami korlátozza a díjak emelésének lehetőségét. Éppen ezért javasolják ennek a korlátozásnak az eltörlését, hogy a jövőben rugalmasabban lehessen kezelni a várakozási díjakat.
A parkolási rendelet módosításával 2026. január elsejétől megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, ugyanakkor a car sharing rendszerben használt, teljesen elektromos autók változatlanul díjmentesen parkolhatnak.
A friss rendeletmódosítás lehetőséget biztosít arra, hogy 2025. január elsejétől a közösségi autómegosztó rendszerek keretében üzemeltetett járművek a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken is parkolhassanak. Ezenkívül a car sharing autók számára a parkolási díjat havi 30 ezer forintra emelik, amely kedvezményes, de nem ingyenes megoldást kínál. A módosítás továbbá szigorítja a budai Vár védett övezetébe való behajtás szabályait, és a behajtási engedélyek kiadását a kerületi önkormányzat hatáskörébe helyezi.