Jelenleg a legnagyobb magyar kiskereskedelmi láncok közé tartoznak a következők.


Tavaly a legnagyobb magyar kiskereskedelmi láncok bruttó forgalma elérte a 8 364 milliárd forintot, ami 6 százalékos növekedést jelentett az előző évhez viszonyítva - derül ki a Trade magazin éves ranglistájából. A szektor összesen 171 milliárd forintot fizetett be kiskereskedelmi különadóként. A Lidl továbbra is megőrizte vezető pozícióját, 1 611,3 milliárd forintos árbevételével, míg a Spar, a Tesco és a Coop szintén pozitív növekedést tapasztalt. A legnagyobb növekedést a DM és a Rossmann könyvelhette el, míg az Auchan és a Reál visszaesést tapasztalt a forgalmában.

A legnagyobb magyar kiskereskedelmi láncok bruttó forgalma, tehát az áfát is beleszámítva, tavaly elérte a 8 364 milliárd forintot. Ez a szám 6 százalékos növekedést mutat a 2023-as adatokhoz képest. Ugyanakkor a hírek szerint ez a 6 százalékos bővülés még mindig alacsonynak számít, figyelembe véve az áremelkedéseket és a megnövekedett költségeket.

A diszkontláncok között, amelyek már 40%-os részesedéssel bírnak, csupán a Lidl tudta megőrizni a két számjegyű növekedést. A többi szereplő inkább a piaci átlag körüli bővülést vagy annál szerényebb növekedést produkált.

A drogériák továbbra is megőrzik a stabil, két számjegyű növekedést, amely tavaly 12-14-17%-os eredményeket hozott a Müller, Rossmann és dm számára. Ha visszatekintünk a korábbi évekre, amikor a forgalom növekedése gyakran csak a két számjegyű számok elején kezdődött, akkor nyilvánvaló, hogy most jelentős elmozdulás figyelhető meg. A magyar láncok viszont az átlagos növekedés alatt teljesítettek, és például az Auchan esetében csökkenést is tapasztalhattunk.

A Trade magazin elemzése alapján

A tavalyi év során a vállalatok összesen 171 milliárd forint értékben teljesítettek kiskereskedelmi adókötelezettséget.

A Lidl továbbra is a legnagyobb szereplő, bruttó árbevétele 2024-ben 1 611,3 milliárd forint volt (+14 százalék), ami 198 milliárd forinttal haladta meg a 2023-as értéket. A kiskereskedelmi különadó összege 55,1 milliárd forint volt, a vállalat 8 186 főt foglalkoztatott, és 214 üzletet üzemeltetett, szemben az előző évi 202-vel.

A Spar 2024-es évben lenyűgöző, 1 111,6 milliárd forintos árbevételt könyvelhetett el, ami 4,8%-os növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. Ez a 51,3 milliárd forintos gyarapodás a cég erős piaci jelenlétét tükrözi. A kiskereskedelmi adóbefizetések összesen 32,4 milliárd forintot tettek ki, miközben a vállalat munkavállalóinak létszáma elérte a 16 203 főt. Az üzletek száma is folyamatosan bővült, 2023-hoz képest, amikor 621 bolt működött, most már 652 üzlet várja a vásárlókat.

A Tesco árbevétele 2024-ben elérte a 912,5 milliárd forintot, ami 3,7%-os növekedést jelent, a bővülés mértéke pedig 32,5 milliárd forint volt. A kiskereskedelmi különadó 28,4 milliárd forintot képviselt. A vállalat 9 449 munkavállalót foglalkoztatott, és működését 198 bolt keretein belül végezte, ami egy bolttal több, mint az előző évben, amikor 197 üzlet működött.

A Coop 2024-ben 860 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el, ami 3,6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a szám 30 milliárd forinttal magasabb az előző évi teljesítményhez viszonyítva. Az alkalmazottak létszáma és a befizetett adók részletei jelenleg nem állnak rendelkezésre. Az üzletek száma 3 593-ra csökkent, míg 2023-ban még 3 684 bolt működött.

A CBA 2024-es pénzügyi teljesítménye figyelemre méltó, hiszen 732 milliárd forintos árbevételt produkált, ami 4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez összesen 28 milliárd forintos emelkedést róhat magára. Azonban a dolgozók létszámáról és az adófizetési adatok részleteiről jelenleg nincsenek információk. Érdemes megemlíteni, hogy az üzletek száma 1 998-ra nőtt, ami némi növekedést mutat a 2023-as 1 994-es adathoz viszonyítva.

Az Aldi 2024-es bruttó árbevétele 629,2 milliárd forintot ért el, ami 4%-os növekedést jelent, és 24,2 milliárd forinttal múlja felül a 2023-as eredményeket. A cég 19,3 milliárd forint kiskereskedelmi adót teljesített, valamint 6 465 munkavállalót foglalkoztatott. Az üzletek száma is növekedett: 182 bolt működött, míg az előző évben még csak 172 üzlet volt nyitva.

A Penny 2024-es árbevétele 627,7 milliárd forintra rúgott, ami 5,8%-os növekedést jelent, azaz 34,2 milliárd forintos bővülés történt. A vállalat 19,3 milliárd forintot különadóként fizetett a kiskereskedelmi szektorban, és 4 858 munkatársat foglalkoztatott. Az üzletek száma is gyarapodott, hiszen míg 2023-ban 231 bolt működött, addig 2024-re ez a szám 238-ra emelkedett.

Az Auchan 2024-es évben 529,9 milliárd forint árbevételt könyvelhetett el, ami 1,3 százalékos csökkenést jelent, és 6,9 milliárd forinttal maradt el a 2023-as eredményektől. Az adóterhek összege 14,7 milliárd forintot tett ki, míg a munkavállalók létszáma 5 461 főre nőtt. Az üzletek száma is bővült, 25-ről 26-ra emelkedett az új nyitásoknak köszönhetően.

A Reál bruttó forgalma 2024-ben 466,4 milliárd forintra rúgott, ami 1,3%-os csökkenést jelent, így a visszaesés mértéke 6,2 milliárd forint. Az alkalmazottak számáról és az adófizetési adatokra vonatkozóan sajnos nincs információ. Az üzletek összesített száma 933 volt, ami a tavalyi, 1 004-es számhoz képest érezhető csökkenést mutat.

A DM 2024-es évben lenyűgöző, 244,2 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 17,1%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez az összeg 35,6 milliárd forinttal haladja meg a 2023-as teljesítményt. Az üzletek száma 262 volt, ami egy egységgel kevesebb a korábbi 263-hoz képest, míg a munkavállalók létszáma 3 882 főre rúgott. Az adófizetési adatok azonban nem állnak rendelkezésre.

A Rossmann 2024-es pénzügyi teljesítménye figyelemre méltó volt, hiszen árbevétele elérte a 197 milliárd forintot, ami 14,2%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a szám 24,5 milliárd forinttal múlta felül a 2023-as eredményeket. A vállalat munkavállalóinak létszáma 2 165 főre nőtt, míg az üzletek száma is gyarapodott: tavalyhoz képest 15 új bolt nyílt, így a 2024-es év végére összesen 260 üzletet üzemeltettek. Adófizetési információk azonban nem állnak rendelkezésre.

A Kerekes (Privát élelmiszer) 2024-es évben 148,2 milliárd forint árbevételt könyvelhetett el, ami 2,5%-os növekedést jelent a megelőző évhez viszonyítva. Ez a teljesítmény 3,6 milliárd forintos bővülést tükröz a 2023-as adatokhoz képest. Bár az alkalmazottak számáról és az adózási információkról nincsenek részleteink, az üzletek száma jelentős növekedést mutatott: 2024 végére 492 bolt működött, szemben a 2023-as 465-ös számmal.

A Napcsillag (EcoFamily) 2024-ben 135,7 milliárd forint bevételt könyvelt el (+8,2 százalék), ami 10,3 milliárd forinttal volt magasabb az előző évinél. A cég 1,3 milliárd forint kiskereskedelmi adót fizetett, 1 425 dolgozót foglalkoztatott, és 65 üzlettel működött, ugyanannyival mint 2023-ban.

A Müller Drogéria 2024-es árbevétele 116,6 milliárd forint volt (+13 százalék), amely 13,4 milliárd forinttal múlta felül a 2023-as értéket. A kiskereskedelmi különadó 0,4 milliárd forint volt, 972 fő dolgozott a cégnél, és 34 üzlettel rendelkezett, egy évvel korábban még csak 33-mal.

A Dél-100 árbevétele 2024-ben 41,6 milliárd forint volt (+2,2 százalék), 0,9 milliárd forinttal magasabb, mint 2023-ban. A dolgozói létszám 1 145 fő, az üzletek száma 199 volt, ugyanannyi mint egy évvel korábban.

Piackutatási adatok szerint, noha 2023-hoz képest javulás volt érzékelhető 2024 első felében a piacon, az árak újbóli emelkedése miatt a fogyasztók ismét kezdték visszafogni költéseiket. Többen tértek át olcsóbb alternatívára, még többet vásárolnak diszkontban, és nyitottabbá váltak az online csatornák felé. A fogyasztók árérzékenysége továbbra is erős, és ez határozza meg vásárlási szokásaik változását is: 2021 és 2024 között 50 százalékkal nőtt az FMCG-termékek ára - ami Európában is kiemelkedően magas.

2024 végén 101 096 bolt működött Magyarországon, amely 1 555 darabbal kevesebb, mint az első félév végén. A KSH adatai szerint az ezt megelőző időszakban hathavonta több mint 3 ezer bolt húzta le a rolót, sőt 2023 elején 4500 felett volt ez a szám. 2018 végén még több mint 129 ezer kiskereskedelmi egység működött itthon, ami azt jelenti, hogy 6 év alatt a boltok 22 százaléka bezárt.

Related posts