Feszült zöldségharc vette kezdetét, és a paradicsompiacot váratlan fordulatok rázkódtatták meg – Agro Napló.

Az Almería térségének kertészeti szektora sikeres évet zárt, hiszen az árbevétel 13%-kal emelkedett, míg a forgalmazott mennyiség 3%-os növekedést mutatott az előző szezonhoz viszonyítva. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy ez a teljesítmény csupán a két évvel ezelőtti szint visszanyerésére volt elegendő.
Július végén a Coexphal, vagyis az Almeríai Gyümölcs- és Zöldségtermelők Szövetsége (Coexphal; Asociación de Organizaciones de Productores de Frutas y Hortalizas de la provincia de Almería) közzétette a 2024/25-ös gyümölcs- és zöldségszezon eredményeinek előzetes összefoglalóját, amely az árbevétel 13%-os és a forgalmazott volumen 3%-os növekedésén túl a költségek emelkedésére is kitért. A jelentésben a jövőbeni veszélyek között a marokkói export növekedését, valamint Hollandia és Franciaország egyre keményebb versenytárssá válását (vagy inkább egy korábbi, nehezebb időszakot követő "újjáéledésüket") sorolták fel - írja a FruitVeb.
A Coexphal szerint a szezon alakulására jellemző igen változékony időjárási körülmények ellenére az ágazatnak részben sikerült felépülnie az előző szezonban elszenvedett súlyos csapásból, amikor az árak 17%-kal, a bevételek pedig 12%-kal csökkentek. Ennek eredményeként a jelenlegi szezon nem tekinthető teljesen pozitívnak, mivel az ágazat csupán visszatér a két évvel ezelőtti (2022/23) szintre.
A két évvel ezelőtti szintre való visszatérés egy határozott lépés az ágazat stabilizálása érdekében. Örömmel tapasztaljuk, hogy két egymást követő évben sikerült növelnünk forgalmunkat. A Coexphal elkötelezett amellett, hogy tovább erősítse Almeria kertészeti ágazatának versenyképességét az innováció, a biológiai védekezés, az energiahatékonyság fokozása, valamint a harmadik országokkal szembeni tisztességes kereskedelmi feltételek védelme által.
- nyilatkozta Juan Antonio González Real, a Coexphal elnöke.
A termelési költségek ebben a szezonban csupán 1,5%-os növekedést mutattak, ami azonban azt jelenti, hogy ezek a költségek még mindig körülbelül 30%-kal magasabbak, mint a COVID előtti időszakban voltak. Általánosságban a legnagyobb nyereséget hozó termékek a következő sorrendben alakultak: padlizsán, görögdinnye, paprika és paradicsom. A padlizsán és a paradicsom árainak emelkedését főként az okozta, hogy bizonyos időszakokban a piacon csökkent a kínálat, ami lehetővé tette a magasabb árszintek elérését.
A görögdinnye iránti erős kereslet képes volt felszívni az egyre növekvő volumenű árut. Külön jó hír, hogy a Thrips parvispinus jelentős kártétele és folyamatos jelenléte ellenére a paprika forgalma kis mértékben növekedni tudott, ami a kártevő elleni biológiai védekezés sikerének köszönhető, sőt, az ágazat arra számít, hogy a biológiai védekezés a következő szezonban még sikeresebb lesz. A relatíve legrosszabb árak az előző szezonban a cukkini piacán alakultak ki: a szezon nagy részében a túltermelés miatt az átlagos árszint alacsony maradt, kivéve az ősz első heteit, valamint február és március hónapokat.
Az előzetes adatok alapján Almería paradicsomexportja a 2024/25-ös szezonban 1%-os csökkenést mutat az előző évhez képest. Németország továbbra is a legnagyobb vásárlópiac, a kivitel 36%-át ők teszik ki, míg Franciaország a második helyen áll 13%-os részesedéssel, ami egy kis növekedést jelez. Érdekes fordulat, hogy a harmadik helyre Lengyelország lépett elő, megelőzve Hollandiát, amelynek részesedése 10,6%-ra csökkent, míg a hollandoké 10%. Az Egyesült Királyság, mint az ötödik legnagyobb vásárló, szintén visszaesést szenvedett el: az előző évben mindössze 22 ezer tonna paradicsomot vásároltak, ami a teljes export 5,4%-át jelenti.
Kiemelhető pozitívum, hogy Almería paradicsomexportja 6%-os növekedést mutatott az előző szezonhoz viszonyítva. Ez az adat megerősíti a spanyol paradicsom iránti folyamatosan magas keresletet, ugyanakkor az értékesített mennyiségek csökkenése gyakran a termesztési kihívásokból adódó kínálati hiányoknak tudható be. Ezzel párhuzamosan a spanyol import Marokkóból 31%-kal emelkedett, pótolva ezzel azokat a hiányosságokat, amelyeket a hazai termelés nem tudott megoldani.
Luis Miguel Fernández, a Coexphal ügyvezetője, aggodalmát fejezte ki a nemzetközi piacon tapasztalható versenytársak egyre erősebb jelenléte miatt. A szakember hangsúlyozta, hogy Marokkó nyomása egyre inkább érzékelhetővé válik. A közelmúltban új exportrekordot állítottak fel, hiszen csaknem 680 ezer tonna paradicsomot szállítottak az Európai Unióba és az Egyesült Királyságba. Emellett a hajtatott területek bővülése és a prémium fajtákra való fókuszálás a szezon kulcsfontosságú szakaszaiban már képes kiszorítani a spanyol termékeket a piacon.
Marokkó fő termesztőkörzete, Souss Massa térsége a 2024/25-ös szezonban a hivatalos, kormányzati adatok szerint 24 ezer hektár zöldséghajtató területtel rendelkezett, amelyből 7700 hektár kizárólag paradicsomtermelésre volt beállítva. Az andalúz kormány legutóbbi tanulmánya azonban a hajtatott zöldségtermesztés teljes marokkói területét 33 360 hektárra becsüli (ez 2 év alatt 17%-os növekedést jelent). Kenitra és Larache térsége további 11 230 hektárt jelent, így a számítások szerint csak Souss Massában több mint 10 500 hektár paradicsomterület található.
Hollandia sikeresen helyreállította a válság előtti termelési szintjét, és jelenleg exportja már túllépi a rendelkezésre álló termelési kapacitásokat. Franciaország és Belgium is fokozza reexportáló szerepét, míg Törökország folyamatosan terjeszkedik az európai piacon.
- fogalmazott Fernández, egyedi stílusban megfogalmazva.
Hollandia három egymást követő évben pozitív eredményeket ért el: visszanyerte a válság előtti szintet, amelyet az energiaárak emelkedése váltott ki. Alig egy év alatt exportja 12%-kal nőtt, és megközelítette az egymillió tonnát, ami csaknem 20%-kal több, mint saját termelési kapacitása. A 2024-es évben Hollandia 14%-kal növelte termelését, elérve a 828 000 tonnát, tette mindezt a 2023-as évhez képest 2%-kal kisebb hajtató területen (1726 hektár).