Felfedezték, miként alkalmazható a mesterséges intelligencia a termékfejlesztési folyamatokban.


Egy friss kutatás alapján a mesterséges intelligencia képes reprodukálni a csapatmunka élményét, így hozzájárulhat a közös célok eléréséhez és az együttműködés javításához.

Közel 800 termékfejlesztési szakember tevékenységét elemezték kutatók, hogy részletesebb képet nyerjenek a mesterséges intelligencia hatásáról a termékfejlesztési folyamatokra. Az ötlet a Procter & Gamble vállalattól származik, amely fogyasztási cikkek gyártásával és fejlesztésével foglalkozik, de a kutatás során három neves üzleti iskola is részt vett: a Harvard Business School, a Wharton Business School és a francia ESSEC Business School. A kutatók három kulcsfontosságú kérdést vizsgáltak mélyrehatóan.

Mennyire képes az MI olyan módon segíteni a termékfejlesztő szakemberek munkáját, mint egy kizárólag emberi összetételű csapat?

Hogyan gazdagíthatja a generatív mesterséges intelligencia a szakmai tapasztalatokat azok számára, akik nem rendelkeznek mélyebb szaktudással?

Képes-e a generatív mesterséges intelligencia olyan közösségi élményt teremteni, amelyet az ember akkor él át, amikor egy csapatban végez munkát?

Valós szintuációkban vizsgálódtak

A kutatás során 776 termékfejlesztési szakember bevonásával indítottunk el egy izgalmas projektet. A résztvevők célja az volt, hogy olyan innovatív terméket vagy szolgáltatást alkossanak, amely valós igényeket szolgál ki az adott üzleti egység keretein belül. A szakemberek véletlenszerűen különböző csoportokba kerültek, így voltak, akik önállóan, mások kollégáikkal, valamint voltak olyanok is, akik mesterséges intelligencia támogatását élvezték, míg másoknak ezt a lehetőséget nem biztosítottuk.

Az eddigi tapasztalatok alapján az MI teljesítménye kifejezetten kedvezőnek mondható. Szinte úgy viselkedett, mint egy igazi munkatárs, így az MI és az emberi együttműködés eredménye hasonló szintet ért el, mint amikor egy kolléga segíti a másikat a feladatok megoldásában.

Amellett, hogy az MI kiegészítette a fejlesztő ismerethiányait, a kollaboráció bizonyos érzelmi funkcióit is hozta. Kiderült ugyanis, hogy még egy mesterséges intelligenciával is jobb együtt dolgozni, mint egyedül. (A kutatásnak ez a része megerősítette a Harvard Business School egy korábbi kutatását, ami szerint az MI-modellekkel való interakció is csökkentheti a magára hagyottság érzését.)

Mielőtt a fejlesztési osztály leépítésébe fogna...

A Procter & Gamble kutatásának elemzése során érdemes figyelembe venni, hogy napjainkban folyamatosan születnek olyan tanulmányok, amelyek az MI különböző képességeinek pozitív aspektusait hangsúlyozzák, miközben ugyanilyen intenzitással jelennek meg azok a munkák is, amelyek a negatív következményeket tárgyalják. Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) szakértői például arra az eredményre jutottak, hogy bár az MI az objektív teljesítmény szempontjából kedvezően szerepelt az emberi együttműködésben, az emberek szubjektív értékelése nem mindig tükrözi ezt a pozitív képet. Továbbá egy másik kutatás (PDF) azt állítja, hogy az ember és MI kombinációja valójában gyengébben teljesít, mint a kizárólag emberi csapatok. A bizalom hiánya az algoritmusok iránt továbbra is jelentős probléma, amelyet nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Mindezek mellett kétségtelen, hogy a Procter & Gamble által végzett kutatás összegzése helytálló: a mesterséges intelligencia forradalmasítja a termékfejlesztést, új kreatív ötletek születését segíti elő, és felgyorsítja az innovációs folyamatokat.

Related posts