Személyi segítőre általában azoknak van szükségük, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudják önállóan ellátni mindennapi feladataikat. Ide tartoznak például idősek, akiknek csökkent a mozgásképességük, vagy fogyatékkal élők, akik speciális támogatásra s


A nyilvánosságban megjelent hiányos információk és féligazságok kapcsán adott ki közleményt Szabadka város társadalmi tevékenységekkel foglalkozó titkársága, amelyben tájékoztatja a lakosságot a gyermekek személyi segítője és a személyi asszisztens szolgáltatások jövőbeli megszervezéséről és mértékéről, amelyek finanszírozása 2018. óta teljes egészében a helyi önkormányzat költségvetéséből történik.

Annak érdekében, hogy a gyermekek személyi segítője és a személyi asszisztens szolgáltatások továbbra is zavartalanul működjenek, Szabadka város a pótköltségvetéssel további 10 millió dinárt irányzott elő e két szolgáltatás biztosítására. Így a városi költségvetésben e célra szánt összeg 120 millió dinárról 130 millió dinárra emelkedett. Teljes mértékben valótlanok tehát azok az állítások, melyek szerint a fejlődési rendellenességgel élő gyermekektől és fogyatékkal élő személyektől megvonnánk az anyagi forrásokat.

A közbeszerzési eljárás szabályos lebonyolítását követően az önkormányzat 2024 szeptemberétől az Imperijal Plus Kft.-t bízta meg mindkét szolgáltatás nyújtásával. Mivel a korábbi szerződésben rögzített kötelezettségek jelentős része már teljesült, időben nekiláttunk az új közbeszerzési eljárás előkészítésének. Ennek keretében alaposan felmértük a felhasználók igényeit, és konzultáltunk az illetékes intézmények szakértőivel, hogy biztosítsuk a szolgáltatás zavartalan és folyamatos működését.

Első lépésként egy fontos megbeszélést tartottunk az Imperijal Plus Kft.-vel, amely a szolgáltatást nyújtja, valamint az Ágazatközi Bizottsággal, akiknek feladata a gyermekek további támogatásának szükségessége. A találkozón a szolgáltató részletesen bemutatta eddigi tapasztalatait, az igények alakulását, valamint a felmerült kihívásokat. Kiderült, hogy néhány gyermeknél, akik már hosszabb ideje részesülnek a programban, a segítő iránti igények változtak. A személyi segítő szolgáltatás elsősorban az oktatási intézményben való időtöltésre irányul, hogy a gyermekek aktívan részt vehessenek az oktatásban, támogassa őket a mozgásban és a kommunikációban. Jellemzően a legtöbb gyermek napi 4-6 tanórát tölt el az iskolában.

Annak érdekében, hogy valós képet kapjunk a gyermekek igényeiről, javasoltuk a bizottság egy évnél régebbi véleményeinek felülvizsgálatát, amit az Ágazatközi Bizottságnak a működési szabályzata értelmében meg is kell tennie. A bizottság minden esetet felülvizsgált, megvizsgálta a gyermekeket, beszélgetett a szülőkkel, és átnézte az orvosi és egyéb dokumentációt.

A végzett felülvizsgálat és az érintett iskolák véleménye alapján az Ágazatközi Bizottság arra a megállapításra jutott, hogy 12 gyermek esetében már nincs szükség személyi segítő jelenlétére. Fontos hangsúlyozni, hogy minden szülő részletes tájékoztatást kapott a bizottság döntéséről, és eddig senki sem emelt kifogást ezzel kapcsolatban. Így téves az a kijelentés, miszerint a szolgáltatás megszűnt volna, vagy hogy bármely rászoruló gyermek támogatás nélkül maradt volna.

Ezt követően az önkormányzat egy megbeszélést szervezett, amelyen részt vettek a szociális központ képviselői, az Imperijal Plus Kft., az Ágazatközi Bizottság tagja, valamint a Dr. Svetomir Bojanin iskola igazgatója is. Ez a tanintézmény fogadja a legtöbb olyan gyermeket, akik személyi segítő szolgáltatást igényelnek. A találkozón kiderült, hogy a diákok ezt a támogatást elsősorban az iskolai bejáráshoz, valamint az iskolai környezetben való eligibilis tájékozódáshoz és a mindennapi tevékenységekhez használják. A napi 4-6 órás segítség pedig elegendő ahhoz, hogy minden gyermek szükségletei megfelelően kielégüljenek.

A szociális központ munkatársai hangsúlyozták, hogy bizonyos gyermekek esetében a kísérő szerepe nem csupán a tananyag elsajátításának elősegítése, vagy a mozgás- és kommunikációs nehézségek kezelésére irányul, hanem alapvetően nevelési és viselkedési problémák kezelése miatt is szükséges. Ezeknél a gyermekeknél a személyi segítő folyamatos jelenléte indokolt az oktatási intézményben töltött idő alatt.

A személyi asszisztencia jelenlegi helyzetének áttekintése során világossá vált, hogy a szolgáltatást igénybe vevő egyének egészségi állapota bizonyos esetekben romlott. Ennek következtében igényeik már nem csupán a személyi asszisztensi feladatokra korlátozódnak, hanem egyre inkább otthoni segítségnyújtásra és ápolásra van szükségük. A személyi asszisztensek főként az öltözködés, tisztálkodás, egyszerű ételek elkészítése és a mozgás terén nyújtanak folyamatos támogatást, legfeljebb napi 6 órában. A szociális központ minden egyes ügyfél számára személyre szabott támogatási tervet dolgoz ki, amely biztosítja, hogy a segítség a valós igényekhez igazodjon, elkerülve ezzel az erőforrások túl- vagy alulhasználatát.

A személyi segítő és asszisztens szolgáltatások iránti igények alapos vizsgálata után, a megfelelő intézmények szakmai véleményei alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy a napi 6 órás szolgáltatás (amely a legtöbb szerbiai városban és községben is elterjedt gyakorlat) elegendő ahhoz, hogy a rászorulók számára a szolgáltatások folyamatos, minőségi és hozzáférhető módon fennmaradjanak, figyelembe véve a helyi költségvetés korlátait.

Mindezek fényében elengedhetetlen, hogy a nyilvánosság jól informált legyen a tényekről. Különösen fontos hangsúlyozni, hogy Szabadka az egyik olyan város, ahol ezen szolgáltatások teljes mértékben a városi költségvetés terhére valósulnak meg, anélkül, hogy a szülőknek bármilyen anyagi hozzájárulást kellene teljesíteniük. Évről évre folyamatosan növeljük az erre a célra szánt forrásokat, hogy minél több rászoruló élvezhesse ezeket a szolgáltatásokat. Jelenlegi szerződésünk alapján 140 fő részesül a programban, amely 50 személyi asszisztens és 90 személyi segítő közreműködésével valósul meg.

A szabadkai önkormányzat közleménye hangsúlyozza, hogy minden, a nyilvánosságban elhangzott vélemény és állítás csupán megalapozatlan rágalmakra és szándékosan torzított, hiányos információkra vagy féligazságokra épül. Ezek az információk célja, hogy feszültséget és aggodalmat keltsenek a szociális ellátás ezen érzékeny területén, amely a sérülékeny csoportokat érinti.

Fedezd fel az év legjobb ajánlatát: Te nyugodtabb leszel, mi pedig még kiválóbb teljesítménnyel állunk melletted!

A visszajelzések tükrében három fő tényező okoz feszültséget a honlapon:

A mi problémánk pedig az, hogy nem tudunk még több saját anyagot előállítani, mert a mintegy húsz önkormányzat nulla dinárt hagyott jóvá a beadványainkra, és a Magyar Nemzeti Tanács - a pártházból érkező, mondvacsinált okokra hivatkozva - évek óta nem javasolja támogatásra a pályázatainkat.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) csatlakozhatsz a Szabad Magyar Szó előfizetői közösségéhez. Ezzel nemcsak hogy mentesülsz a zavaró felugró reklámoktól, hanem hozzáférést nyersz a Plusz rovatban megjelenő exkluzív cikkekhez is. Ezen felül ezzel a lépéssel hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is a legnépszerűbb vajdasági magyar weboldal maradhasson, és még több helyi témában tudjunk hiteles tájékoztatást nyújtani!

U.i. Amennyiben elérjük a kétszázat meghaladó előfizetői számot, ígérem, még egy olvasószerkesztő applikáció bevezetését is komolyan mérlegeljük!

Related posts