Innovatív magyar tervezésű elektromos midibuszok fognak megjelenni az utakon - Üdvözöljük Magyarországon!
A SOR EBN8 elektromos midibusz Prága városában közlekedik, hozzájárulva a fenntartható közlekedéshez. Kép forrása: Wikimedia Commons / Octopus moldavicus.
A GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz cseh együttműködés keretében készült el, és most már hivatalosan is megkapta a közlekedési engedélyt.
Megkapta a típusengedélyt, és már a rendszám is a helyén van az új magyar csodának, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusznak. Ezennel a közlekedők számára lehetőség nyílik arra, hogy az utcákon is találkozhassanak ezzel a prototípussal, ami elindítja a sorozatgyártás folyamatát is.
Tavaly októberben Baján egy rövid, de figyelemfelkeltő bemutatót kapott a GANZ-SOR EBN8 minibusz, amelyet a zsámbéki 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozás követett, ahogy arról a MagyarBusz Info is beszámolt. Idén július 17-én a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.) újabb bemutatót szervezett Budapesten, ezúttal a cseh SOR Libchavy-val való együttműködés keretében. Az esemény célja, hogy a szélesebb közönséget is bevonja a tisztán elektromos midibusz innovatív megoldásaiba.
Hosszas és részletes hatósági, valamint műszaki engedélyeztetési folyamatot követően a GANZ-SOR EBN8 végre megkapta a szükséges típusengedélyt. Ez a fontos engedély lehetővé teszi, hogy elinduljon 250 új busz gyártása. A típusengedély megszerzése kulcsfontosságú lépés, mivel enélkül nem lehetséges új járművet gyártani és forgalomba helyezni az Európai Unió területén – számolt be róla a turizmus.com.
"A teszteken számos műszaki és környezetvédelmi előírás teljesítését vizsgálták az erre hivatott szakemberek. A típusengedély után megtörtént a forgalomba helyezés is, a GANZ-SOR EBN8 zöld rendszámtáblát kapott, így a közlekedés teljes jogú tagjaként róhatja a kilométereket a közutakon. A midibusz legutóbb Bábolnán szerepelt egy szakmai bemutatón, ahol a résztvevőket fuvarozta. Készen állunk a sorozatgyártás beindítására, hiszünk benne, hogy a midibusz egy fontos piaci űrt tölt be, hiszen látjuk, hogy évről évre nagyobb az igény a közepes méretű elektromos buszokra" - mondta el Pencz Rudolf, a bajai GTKB ügyvezető igazgatója.
A projekt megvalósítása a "Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése" című GINOP Plusz-2.1.1-21 pályázat keretein belül zajlott, mely során összesen 281 244 350 Ft állami támogatásban részesültünk.
Az új, nyolc méter hosszúságú, alacsonypadlós elektromos midibusz bemutatója nyáron zajlott le a sajtó és a szakemberek előtt, a Forbes magazin is tudósított róla. Ez a prototípus egy magyar-cseh együttműködés eredménye: a GTKB vállalat felelt az elektromos hajtás technológiájának kifejlesztéséért, míg a cseh SOR a jármű vázát tervezte és készítette el. A legnagyobb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési munkálatok pedig hazánkban zajlottak.
Az új jármű kényelmesen 35 utas befogadására képes, és tizenhat ülőhellyel rendelkezik. Hatótávolsága elérheti a 300 kilométert, ami ideális a városi közlekedéshez. A GANZ nemcsak a midibuszt fejlesztette ki, hanem innovatív töltőberendezéseket is, köztük egy OppCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt, valamint egy 120 kW teljesítményű, két töltőfejes, kábelcsatlakozós rendszert. Ez az elektromos busz nem csupán a közlekedés modernizálásához járul hozzá, hanem a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás szerves elemévé is válhat. Az akku-rendszerének köszönhetően nemcsak energia tárolására képes, hanem annak visszaadására is, így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is elláthat.