Mégis megengedett lesz a káromkodás az F1-es versenyeken?

Úgy tűnik, a Forma-1-et is felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke visszakozna, enyhülhetnek a trágárságokért járó súlyos büntetések.
A többek között az F1-et is felügyelő Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Mohammed bin Szulajm (nyitóképünkön) tavaly szeptemberben, egy interjúban vetette fel, hogy szerinte vissza kellene szorítani a trágárságokat a Forma-1-es közvetítésekben, néhány nappal később, a Szingapúri Nagydíj csütörtöki sajtónapján elhangzott - épp a fentiekre reagáló, egy korábbi rádiós trágárságot idéző - nyilatkozata alapján pedig máris közmunkás büntetést szabtak ki a Red Bull-os Max Verstappenre.
A példastatuálás nem ér véget itt: nem sokkal később a Ferrari pilótája, Charles Leclerc is 10 ezer eurós bírságot kapott egy hasonló megnyilvánulás miatt. Az FIA 2025-re fokozta a szabályokat, és az idei évben már nemcsak a rádión vagy a hivatalos sajtóeseményeken elhangzó káromkodások, hanem az FIA-t vagy annak képviselőit bíráló, sértő megjegyzések is büntethetőek. A szankciók nem csupán pénzbírságra korlátozódnak; akár pontlevonás vagy extrém esetben eltiltás is várhat a vétkesekre.
Verstappen a fent említett okokból kifolyólag demonstratívan elkerülte a Szaúd-arábiai Nagydíjon neki kiosztott 5 másodperces időbüntetés kritizálását. Általánosságban elmondható, hogy a versenyzők többsége nem ért egyet az ilyen mértékű szólásszabadság-korlátozással. Az F1-es pilóták érdekvédelmi szervezete, a GPDA tavaly egy nyílt levélben fejezte ki tiltakozását, azonban az idei szigorítások miatt most már óvatosabban kezelik a nyilvános véleménynyilvánítást.
Az első jelentős "áldozat" nem az F1 világában, hanem a rali-világbajnokság (WRC) színpadán lépett színre. Februárban, a Svéd-rali után, egy pilóta büntetést kapott: az Hyundai csapatát képviselő Adrien Fourmaux 10 ezer eurós bírságot kapott, miután az autóból kiszállva egy trágár kifejezést engedett el.
Azóta a raliversenyzők érdekvédelmi szervezete, a WoRDA hivatalos levélben fejezte ki nemtetszését a túlzott szigorral kapcsolatban, míg az egykori ralipilóta, aki a FIA elnöki posztját tölti be, úgy tűnik, készülhet a visszavonulásra.
Szulajm kifejtette, hogy az FIA által felügyelt hét világbajnokság versenyzőinek visszajelzései alapján mérlegeli a B függelék, vagyis a vonatkozó szabályhely javításának lehetőségét. Korábbi raliversenyzőként mélyebb rálátással rendelkezik a kihívásokra, amelyek a sportág képviselőit várják. A B függelék a nemzetközi sportszabályzat alapvető eleme, amelynek egyik legfontosabb célja, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegye a sportágainkat. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a szabályokat emberek alkotják, így azok módosítása is emberi kézben van. Szulajm mindig is a folyamatos fejlődés híve volt, és ez az FIA alapértékei közé tartozik.
A szervezet által felügyelt sportágak résztvevői által nem túlságosan kedvelt FIA-elnök mandátuma idén jár le, a kompromisszumkeresés az újraválasztási esélyek növelését is szolgálhatja, igaz, eddig nem is akadt kihívója Szulajmnak, akit ráadásul a kisebb, de ugyanúgy egy-egy szavazattal rendelkező, különböző juttatásokkal, látványprogramokkal "lekenyerezett" kisebb nemzeti tagszervezetek jelentős része is támogat.