A ZiL teherautók megjelenése valódi meglepetés volt, hiszen olyan váratlan helyszíneken bukkantak fel, ahol senki sem számított rájuk. Ezek a masszív járművek nem csupán az utakon, hanem különféle különleges eseményeken és akár egzotikus tájakon is felkel


A ZiL teherautók olyan meglepő helyeken tűntek fel, ahol az ember legkevésbé számított volna rájuk. Ezek a ritkaságszámba menő felvételek egy valójában nem is olyan ritka szovjet teherautót örökítenek meg.

A ZiL teherautók mára már csak mint veterán vagy hobbijármű bukkannak fel hazánkban. A szocializmus időszakában viszont szerves részét képezték a mindennapi életnek. A benzinüzemű szovjet teherautók leggyakoribb típusai a platós és billencses modellek voltak, de víztartályos változatok is elérhetők voltak. Emellett egyes típusok a téli hónapokban a hóeltakarítás feladatát is ellátták, hatékonyan megbirkózva a vastag hórétegekkel.

A ZiL-131-es teherautó a Magyar Honvédség flottájának fontos része volt, emellett a fegyveres erők a ZiL-157-es variánst is alkalmazták. A polgári szegmensben a legelterjedtebb típus a ZiL-130-as volt, amely ikonikus kék-fehér fényezésével már messziről feltűnt az utakon. Nincs kétség afelől, hogy azok, akik a típus felújítására vagy megőrzésére vállalkoznak, mindent megtesznek annak érdekében, hogy megőrizzék az eredeti színárnyalatot és karaktert.

Kétség sem fér hozzá, hogy a középkorúaknak számos emlék fűződik ehhez a teherautóhoz. A következő képeken olyan helyszíneken és helyzetekben tűnnek fel a ZiL teherautók, amelyek talán a mai szemléletünk szerint már meglepőnek számítanak. Részt vettek a metróépítés munkálataiban, a Népstadion környékén, és még a budapesti Városligetben is megfordultak.

A nyolchengeres benzinmotor jelentős üzemanyag-fogyasztása miatt a Lihacsov Autógyárban felmerült egy gazdaságosabb teherautó megoldásának lehetősége. Ennek eredményeként a '80-as években megkezdték a propán-bután gázzal működő ZiL 138-asok gyártását. Ezek a járművek ugyanazokkal a motorokkal működtek, mint benzines megfelelőik, de gázpalackokkal voltak felszerelve. Az egyik nagy előnyük az volt, hogy benzinnel is üzemeltethetők voltak, így ha esetleg kifogytak a gázból, nem kellett aggódni a működésük miatt. Érdemes megjegyezni, hogy ezek a járművek nem voltak jelen a magyar utakon.

Related posts