A fapados légitársaságok komoly kihívásokkal néznek szembe, hiszen a közelmúltban óriási bírságokat szabtak ki rájuk. A RyanAir és az EasyJet különösen a kézipoggyászok körüli trükközéseikkel keltettek fel a hatóságok figyelmét. A jogszabályok kijátszása


A pénteken nyilvánosságra hozott büntetések közül a legnagyobb részesedést, összesen 107,78 millió eurót, a Ryanair légitársaság kapta. Ezen kívül a Vueling, a spanyol fapados légitársaság, 39,2 millió eurós bírságot, míg az EasyJet 29 millió eurós büntetést kapott. A Norwegian és a Volotea spanyol légitársaságok egyaránt körülbelül 1 millió eurós büntetéssel néztek szembe.

A minisztérium hivatalos nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy az érintett légitársaságoknak azonnali hatállyal abba kell hagyniuk azt a gyakorlatot, amely során külön díjat kérnek a kézipoggyászokért, valamint az eltartott utasok közelében történő helyfoglalásért. Továbbá, kritikát fogalmaztak meg a jegyek nyomtatásáért felszámított "aránytalan és visszaélésszerű" díjak miatt is, és felhívták a figyelmet arra, hogy a cégek nem biztosították a készpénzes fizetés lehetőségét a spanyol repülőtereken.

A spanyol légitársaságok szövetsége (ALA) bejelentette, hogy bíróságon fog fellebbezni a kézipoggyász-díjak miatt kiszabott bírság ellen. Az iparági csoport szerint a büntetés "nyilvánvalóan illegális" és ellentétes az európai normákkal.

Javier Gandara, az ALA elnöke kifejezte aggodalmát a Fogyasztói Jogok Minisztériumának legújabb határozatával kapcsolatban. Szavai szerint: "Amennyiben ez a döntés végrehajtásra kerül, az súlyos, helyrehozhatatlan következményekkel járhat az utasok számára. Ez egyértelműen a szabad utazás jogának korlátozására irányul, mivel az utazók kénytelenek lennének olyan szolgáltatásokért fizetni, amelyekre valójában nem is lenne szükségük, ami jelentős mértékben befolyásolná az utazásuk rugalmasságát és személyre szabhatóságát."

A légitársaságok egyöntetűen elutasítják a bírságot és jogi lépéseket terveznek. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary szerint a szankciók "politikai okokból" születtek és sértik az uniós jogot. Az EasyJet közleményben fejezte ki egyet nem értését, hangsúlyozva, hogy kézipoggyász-politikájuk összhangban van a vonatkozó törvényekkel.

A fapados légitársaságok jelenleg számos kihívással néznek szembe, beleértve a magasabb üzemanyagárakat és a geopolitikai bizonytalanságot. Ennek ellenére a szektor növekedése várható: a GlobalData jelentése szerint a fapados légitársaságok piaca 2023-2028 között évi több mint 10%-os ütemben bővülhet.

Related posts