Román érettségi: a harmadik tétel valódi kihívást jelentett a diákok számára.


Még finomítani kell a magyar tagozatos végzősök román érettségi tételein - vélekedett a Maszol által megszólaltatott tanárnő. A szerinte a harmadik tétellel gyűlt meg a diákok baja, de összességében a próbavizsgához hasonlítva nem volt nehezebb a feladat.

Az idei román érettségi vizsga különlegességet jelentett a magyar tagozatos diákok számára, hiszen ezúttal eltérő tételt kaptak, mint a román tagozaton végzett társak. Eddig csupán a próbavizsgák során találkoztak az új típusú tétellel a tanulók. A Maszol érdeklődésére Veronica Butuc, egy nagyváradi romántanár arra hívta fel a figyelmet, hogy ennek a helyzetnek vannak előnyei és hátrányai is. Hangsúlyozta, hogy ez volt az első generáció, amely külön tanterv szerint, idegen nyelvként tanulta a románt, de mivel nem a kezdetektől indultak, a tananyag struktúráját menet közben kellett átalakítani.

A vizsgatétel szerinte összeségében nem volt nehezebb, mint a próbaérettségin. Csak az utolsó tétellel gyűlhetett meg a vizsgázók baja.

Az első tétel véleménye szerint viszonylag könnyen érthető volt, ahogyan a második is egyszerű szöveget kínált az érettségizők számára. A nehézségeket inkább a feladat megfogalmazása okozhatta, vélekedett a tanár. Mint említettük, a diákoknak egy irodalmi szövegrészlet alapján kellett érvet formálniuk arról, hogy mennyire lényeges, hogy a fiatalok elérjék a kamaszkorukban kitűzött szakmai céljaikat. Érdekes módon a "scopuri" kifejezés helyett a "țeluri" szót használták, ami a visszajelzések szerint sokakat megzavart. Butuc hangsúlyozta, hogy ennél a tételnél hátrányt jelentett a speciális vizsgakövetelmény, hiszen míg a többségi diákoknak 150 szavas esszét kellett írniuk, a magyar diákok számára ezt 100 szóra csökkentették, a struktúra követelményeit viszont nem módosították. Így nehezen lehetett annyi tartalmat belefoglalni a szűkebb keretbe. A tanárnő szerint a jövőben érdemes lenne ezen a területen változtatni, például a két érv helyett egy érv megfogalmazására csökkenteni a követelményeket.

Meglátása szerint a harmadik tétel volt a legnehezebb. Többekkel beszélgetett erről és mindenkit meglepett, hogy az egyik megadott szöveget és egy tanult irodalmi művel kellett a diákoknak összehasonlítani "az egyén közösséghez való viszonyulása" tematika mentén. Erről fogalmazást írni nem egyszerű - mutatott rá. Több irodalmi műből választhattak, kritikus gondolkodást igényelt. Meglátása szerint már eleve a téma nehezen érthető, még román anyanyelvű diákoknak is meggyűlt volna a baja ezzel a feladattal.

Related posts