A magyar újautós piac éles ellentétben áll az európai tendenciákkal.

A közelmúltban megérkeztek a 2025-ös év első három hónapjára vonatkozó hivatalos adatok az új személygépkocsik értékesítéséről, mind európai, mind magyar szinten. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által készített összesítésből kiderült, hogy a kontinens piaca a nehéz és változékony gazdasági környezet következtében némileg megtorpant, míg Magyarországon egyelőre növekvő tendenciát mutatnak a számok. Európai szinten a villanyautók és az elektromos(ított) modellek iránti kereslet töretlenül fenntartja népszerűségét, még akkor is, ha a Teslát a vásárlók által ismert okok miatt jelentős büntetések sújtották. Hazánkban azonban a zöld rendszámos autók előretörése nem annyira egyértelmű, sőt, a január-márciusi időszak legnagyobb nyertesei a másutt meredeken zuhanni kezdő dízelautók voltak. Ezekről és a legfrissebb statisztikák további érdekességeiről olvashatunk az Auto Check Center szervizhálózat legújabb bejegyzésében.
A konkrét adatokat illetően, az Európai Unió tagállamaiban az idei év első három hónapjában 1,9%-os visszaesés figyelhető meg az új autók értékesítésében a tavalyi év azonos időszakához képest. A csökkenés hátterében egyértelműen az áll, hogy a vásárlók egyre inkább elfordulnak a belsőégésű motoros járművektől, amelyek jövőbeli használatát egyre szigorúbb szabályozások fenyegetik. Míg 2024 elején a benzines és dízeles autók együttvéve az újautó-piac majdnem felét (48,3%-át) képviselték, addig ez az arány mára már csak 38,2%-ra csökkent.
A hagyományos technológiáktól elpártoló vevők értelemszerűen a valamilyen mértékben elektromosított modelleknél kötnek ki. A tisztán elektromos autók a tavalyi 12% után már 15,2%-át adják az értékesítéseknek, azaz az EU-ban mostanra csaknem minden hatodik eladott új autó teljesen elektromos. A valódi és a mild hibrideket tömörítő HEV kategória aránya is óriásit ugrott (28,9-ről 35,5%-ra), így a 7,5% környékén stagnáló plug-in hibrideket is beleszámolva elmondható, hogy az Unióban ez idő tájt már 10-ből 6 újonnan forgalomba kerülő autót érint valamilyen mértékben a villanyosítás.
Ahogyan korábban említettük, Magyarországon a kontinens egyes trendjei nem teljesen érvényesülnek. Az év első negyedévében eladott 32 899 új autó azt mutatja, hogy a hazai piacon éves szinten 3,8%-os növekedés figyelhető meg. Ennek egyik meghatározó tényezője a dízeltechnológia, amely körülbelül 28%-os bővülést produkált. A tisztán elektromos járművek aránya viszont az európai átlaghoz képest sokkal mérsékeltebb ütemben, csupán 5,2%-kal nőtt. Január és március között összesen 2408 zöld rendszámú személygépkocsi került forgalomba hazánkban. Érdekesség, hogy a tölthető hibridek már nem jogosultak a zöld rendszámra, ami a kereslet csökkenésében is megmutatkozik: az PHEV járművek eladásai egy év alatt több mint 20%-kal visszaestek.
Az ACEA statisztikái kitértek a legkeresettebb márkákra is. Ilyen téren toronymagasan a Volkswagen lett Európa kedvence, három hónap alatt mintegy 302 ezres eladással, amit a Toyota (kb. 222 ezer), a Renault (169 ezer), a Škoda (163 ezer) és a Peugeot (159 ezer) követ. A 2025-ös első negyedév nagy vesztese az utóbbi hónapokban jelentős imázsvesztésen átesett Tesla: Elon Musk vállalata majdnem lefelezte európai eladásait (-45%). További figyelemre méltó fejlemény, hogy első kínai gyártóként látványosan elkezdett felfelé kúszni a toplistákon a SAIC Motor (hozzájuk tartozik többek közt a magyar utakon is egyre gyakrabban felbukkanó MG márka), amely nagyjából 53 ezres példányszámával már a Suzuki és a Seat előtt jár, és erősen közelíti a Volvo, az Opel vagy épp a Nissan európai volumenjét.