Vitézy szavai szerint a Rákospalota-Újpest megállónál "balkáni viszonyok" várják az utasokat. Eközben a MÁV úgy véli, hogy a BKK járataival együtt a közlekedés a Nyugati pályaudvarig biztosított.
Ez a nyár igazi kalandot kínál Vác irányából a Nyugati pályaudvarra való utazás során (vagy visszafelé). Két átszállásnál kevesebb szinte lehetetlen, így érdemes felkészülni a változatos élményekre. Az információk viszont meglehetősen zűrzavarosak, ráadásul a Budapestre érkező külföldieknek is a sínek között kell eligazodniuk, hogy megtalálják a belvárosba vezető utat. Az utazás során nemcsak a tájékozódás, hanem a felfedezés izgalma is vár ránk.
A Rákosrendezőn folyó vágányfelújítási munkálatok következtében június 21. óta módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok az esztergomi, a szobi és a versegyházi vonalakon, amelyek közül az utóbbi kettő a váci vonalat is magában foglalja. A változások hatással vannak a nemzetközi járatokra is, mivel a Nyugati pályaudvarra egy ideig nem érkeznek vonatok ebből a régióból. Bár logikus lépés lenne, hogy a vágányzárral érintett területeken pótlóbuszokat állítsanak üzembe az utasok szállítására, a helyzet ennél sokkal összetettebb. A MÁV tájékoztatása szerint ugyanis a közlekedés a BKK járataival is megoldott, ami további kihívásokat és bonyodalmakat rejt magában.
A vágányzár várhatóan július 27-ig lesz érvényben. Ez idő alatt az S72-es és Z72-es vonatok csak Esztergom és Angyalföld között közlekednek, az indulási és érkezési idők a MÁV tájékoztató oldala szerint "a megszokott mentrendhez képest csak kissé változnak". Esztergom felől még így is viszonylag könnyen el lehet jutni a Nyugatig, hiszen Újpesten közvetlenül a vasútállomás mellett ott az M3-as metró (Újpest-Városkapu M), amivel nagyjából tíz perc alatt elérhető a pályaudvar. A Google Maps útvonaltervezője alapján így valóban csak néhány perc különbség van a megszokott menetidőhöz képest.
Sokkal cifrább viszont a helyzet a szobi és a veresegyházi vonalon. Szob és Budapest között az S70-es, a Z70-es és a G70-es vonatok a Nyugati pályaudvar helyett több mint egy hónapon át Rákospalota-Újpestre érkeznek és onnan is indulnak, csakúgy mint a Budapest-Veresegyház-Vác vonalon az S71-es és a G71-es járatok. (A két vonal bizonyos járatait érintő további változásokat a MÁV a honlapján részletezi.) Rákospalota-Újpest és a Nyugati között tehát valamilyen alternatív módon kell megoldani a közlekedést. Leggyorsabb opcióként a Google napközben a vonatpótló buszt ajánlja fel, mégsem ez a megoldás, az már ugyanis csak a MÁV internetes, vagy a vasútállomás több pontján kifüggesztett tájékoztatásából derül ki, hogy a pótlóbuszok a külföldről érkező utasok számára vannak fenntartva, az indulási időpontok pedig a nemzetközi vonatokhoz igazodnak.
Rákospalota-Újpest vasútállomásról a MÁV ajánlása szerint célszerű a megnövelt kapacitású 12-es vagy 14-es villamost választani a továbbutazáshoz. Ezekről a villamosokról az Újpest-Központ megállónál lehet átszállni a belváros felé közlekedő M3-as metróra. A szobi és a veresegyházi vonalon a Nyugati pályaudvarra való eljutás két átszállásnál kevesebbel szinte lehetetlen, hiszen ha tovább utaznánk a 14-es villamossal, azzal legfeljebb a Lehel térig érnénk el. A helyzet nem javulna, ha vonat helyett Volán busszal próbálnánk bejutni a fővárosba, mert Vácról, Dunakesziről és Veresegyházról a helyközi járatok csak Újpestig közlekednek, ahol sajnos szintén metróra kell átszállnunk, ha a Nyugati irányába szeretnénk haladni.
A szobai vágányzár ideje alatt a menetrend jelentősen megváltozik: a Nyugati pályaudvarra eljutni majdnem másfél órába telik, míg a megszokott, egy órás időtartam helyett. Veresegyházról az utazás időtartama is megnő, hiszen az átlagosan ötven perc helyett most már valamivel több mint egy órát vesz igénybe. Dunakesziről pedig a menetidő harmincöt percre nő, a korábbi húsz percről, ha vonattal utazunk Rákospalota-Újpestig, majd onnan villamossal vagy metróval folytatjuk az utunkat.
Természetesen! Íme egy egyedivé tett változat: "Vasúti síneken keresztül, és egy autóparkoló szélén át vezet az utam." Ha szeretnéd, hogy további variációkat is készítsek, csak szólj!
Rákospalota-Újpestre megérkezni nem a legkellemesebb élmény. Az emeletes KISS vonatok az állomásépülettől valamivel odébb, egy igen szűkös peronnál állnak meg, amely ráadásul még az alacsonypadlós járművekhez képest is annyira mélyen van, hogy a leszállás leginkább csak lemászásként abszolválható. Innen - az állomásépület és a biztonságos átjárok távolsága miatt - az utasok három pár sínen és egy köztes peronon átvágva juthatnak el egy kavicsos parkolóig, ahonnan aztán még nagyjából száz méter a 12-es és a 14-es villamos megállója.