Csíkszereda egy innovatív védelmi programot indított az iskolai bántalmazások megelőzésére és kezelésére. E kezdeményezés célja, hogy biztonságosabb környezetet teremtsen a diákok számára, ahol a tisztelet és a támogatás áll a középpontban. A program külö


Az iskolai bántalmazás korai felismerését és megelőzését célzó programot indít Csíkszereda önkormányzata a következő időszakban a Babeș-Bolyai Tudományegyetem szociológia és szociális munkás képző karával együttműködésben. A város minden tanintézményét bevonó kezdeményezés révén az iskolák alkalmazottjait készítik fel arra, hogyan kezeljék az iskolákban kialakuló konfliktushelyzeteket, és hogyan cselekedjenek összehangoltan az iskolával, a megyei gyermekvédelmi igazgatósággal, a rendőrséggel és az önkormányzattal.

A három pillérre épülő, csütörtökön rajtoló, több éves kifutási idejű, védelmi és megelőzési programot Sógor Enikő alpolgármester és dr. László Éva, a Babeș-Bolyai Tudományegyetem szociológia és szociális munkás képző karának egyetemi adjunktusa ismertette a sajtóval. A módszertani alapokat dr. László Éva, dr. Róth Mária és dr. Dávid Kacsó Ágnes dolgozta ki.

Mint Sógor Enikő elmondta, Hargita megye székhelye hosszú távú befektetésbe fogott ezzel a kezdeményezéssel, amely tulajdonképpen az iskolai bántalmazásra vonatkozó jogszabályokban előírtaknak ad mögöttes, igazi tartalmat. Hozzátette, a program kidolgozását "kétéves kemény munka és egyeztetés előzte meg", aminek eredményeként elkészült egy rövid, hét perces kampányfilm is Köllő Ildikó rendezésében, illetve a csíkszeredai iskolák pedagógusai, igazgatói, tanácsadói, pszichológusai, valamint a megyei szociális és gyermekvédelmi igazgatóság munkatársai részesülnek személyes képzésben, vagyis mindazok, akik tagjai a törvény által előírt korrupció- és diszkriminációmegelőző bizottságoknak.

"Konkrétan azokat a szakembereket keressük, akik elkötelezettek az ilyen jellegű esetek megelőzésében és kezelésében. A személyes képzés túlmutat a jogi keretek és protokollok kidolgozásán; a célja, hogy érzékenyítse és támogassa a pedagógusokat és más szakembereket abban, hogy időben észleljék az abúzusra utaló jeleket. Olyan eszközöket kell kialakítaniuk, amelyek iskolánként eltérőek lehetnek. Az érintettek világos útmutatást kapnak arról, hogyan szabályozzák a szükséges lépéseket, hogy ha valamilyen problémát észlelnek, tudják, merre induljanak, és mi az a legoptimálisabb eljárás, amely segíthet a helyzet kezelésében" - nyilatkozta Sógor Enikő, hangsúlyozva, hogy különösen fontos, hogy lélektani szempontból is szakszerűen közelítsenek ezekhez az ügyekhez.

A fent említett program első alapköve egy interaktív, személyes részvételt igénylő képzés, amely jelenleg is zajlik csütörtökön és pénteken, majd december 4-5-én folytatódik. E rendezvények helyszíne a csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok Háza lesz. A program második pillérét januárban indítják, amely egy online képzés keretein belül valósul meg. Ennek célja a jogi eligibilitás biztosítása, és a részvétel kötelezővé válik minden csíkszeredai iskola dolgozója számára. Ezt követően, amikor a szükséges eljárásrendek már kialakultak, a rendőrség és az önkormányzat munkatársai is csatlakoznak az online programhoz. A program harmadik pillére az eddig megszerzett ismeretek gyakorlati alkalmazására összpontosít.

Dr. László Éva, az egyetem adjunktusa, a program kidolgozása során arra összpontosított, hogy a törvény által megkövetelt eljárásrendet olyan módon tegyék használhatóvá, amely valódi segítséget nyújt az iskoláknak. "Célunk, hogy közösen vizsgáljuk meg a különböző helyzeteket, és konkrét példákon keresztül értsük meg a problémákat, amelyekkel az intézmények szembesülnek. A gyors és hatékony beavatkozás kulcsfontosságú eleme a csapatmunka és a különböző intézmények közötti együttműködés, amely elősegíti a gyerekek helyzetének javítását" - nyilatkozta László Éva. Kiemelte, hogy bár a bántalmazásos esetek nem fognak teljesen eltűnni, a cél az, hogy ezeket minél korábban észleljék, és gyermekbarát módon avatkozzanak be. "Ha már nem tudunk javítani a helyzeten, legalább ne ártsunk" - tette hozzá.

A szakértő rámutatott, hogy ezen a területen számos ellentmondásos elem létezik, és az egyes törvényerejű határozatok gyakran ütik egymást. "Az abszolút igazságot nem tudjuk megfogalmazni, és sajnos gyakran elvárják tőlünk, hogy konkrét megoldásokat kínáljunk. Ez egy komplex elemző folyamat, amely szakértelmet, alapos kutatást és konzultációt igényel. Azt tudom csak hangsúlyozni, hogy azon dolgozunk, hogy a lehető leggyerekbarátabb módon közelítsünk azokhoz a helyzetekhez, amelyek problémát jelentenek. A megelőzés és a szemléletváltás kulcsfontosságú: biztonságos iskolai környezetről van szó, ahol nem csupán a problémák feltárására összpontosítunk, hanem arra is, hogy hol találhatók az erőforrások” - fejtette ki a szakember.

Dr. László Éva a Maszolnak adott interjújában hangsúlyozta, hogy a képzési program kidolgozásához nemzetközi tapasztalatokat is figyelembe vettek. Főként az Egyesült Királyságban alkalmazott bántalmazásmegelőzési módszerek szolgáltak inspirációul, de amerikai példákra is támaszkodtak. "Angliában már hosszú ideje részletesen dokumentálják ezt a folyamatot, kiemelve annak előnyeit és hátrányait egyaránt. Ezen kívül számos amerikai szervezet is létrehozta saját gyerekbiztonsági politikáit, amelyeket szintén figyelembe vettünk" - részletezte a szakember.

Sógor Enikő végül megosztotta, hogy a három pilléres program jelenleg csupán a magyar tannyelvű iskolák számára készült el. A román iskolák pedagógusai számára pedig jövő év elején tervezik a hasonló képzés megrendezését.

Related posts